De maaltafelschijf is gemaakt met de techniek van lasercutting. Het eindproduct zelf bestaat uit twee aparte delen: een schijf en een pijl. Verder zijn er nog 10 aparte blokjes die bij het product horen. Op de eigenlijke schijf zijn gekleurde cijfers van nul tot en met negen zichtbaar. De pijl duidt aan welk cijfer de vermenigvuldiger of operator is. De aparte stukjes, die op de pijl bevestigd kunnen worden door een magneet, duiden aan welk cijfer als vermenigvuldigtal dient. Het hoofddoel van de maaltafelschijf is het automatiseren van de maaltafels. Logopedisten kunnen dit materiaal op verschillende manieren inzetten. Ten eerste kan het gebruikt worden zonder spelelement. Dan draait de logopedist aan de pijl en oefent ze vermenigvuldiging per vermenigvuldiging in, samen met de cliënt. Ten tweede kan de logopedist kiezen om een specifieke tafel in te oefenen. Er kan een apart stukje bevestigd worden aan de pijl. De andere stukjes draaien we om met het cijfer naar beneden. De cliënt draait een apart stukje om zodat het cijfer zichtbaar wordt. Dit is het aantal keer dat de cliënt aan de pijl moet draaien. De vermenigvuldiging waar hij/zij op uitkomt, moet de cliënt oplossen. De logopedist kan er ook voor kiezen om geen gebruik te maken van de aparte stukjes en een dobbelsteen in de plaats te gebruiken. Ons idee voor de uitvoering van deze opdracht kwam van een nood uit het werkveld die we beiden ervaarden tijdens onze stageperiodes. De maaltafels zijn voor veel kinderen in therapie een struikelblok. Op onze stagediensten zagen we als origineel element voor het inoefenen van maaltafels dat logopedisten vaak een maaltafelbord gebruikten, wat voor velen al bekend is. Daarom zochten we samen naar een andere originele en simpele manier om deze materie te automatiseren en in te oefenen, zonder altijd gebruik te moeten maken van een doorsnee maaltafelbord.